۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱

پویایی انجمن‌های هنرهای تجسمی-۳

انجمن عکاسان ایده انتخابات اینترنتی را داده است/ابهام در دوسالانه

انجمن عکاسان ایده انتخابات اینترنتی را داده است/ابهام در دوسالانه

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران می‌گوید هنوز سر برگزاری دوسالانه عکاسی با دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به توافقات کلی نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، انجمن عکاسان ایران در آخرین انتخابات هیات مدیره خود فراخوانی برای برگزاری مجمع عمومی منتشر کرد که قرار بود اسفند ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شود اما با توجه به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر این مجمع به نوبت دوم کشیده شد.

نوبت دوم این مجمع در فروردین ۹۵ برگزار شد و اعضای هیات مدیره انتخاب شدند اما با نگاهی به آرایی که اعضای هیات مدیره کسب کرذند این سوال پیش می آید که چرا در انجمنی که نزدیک به ۱۲۰۰ عضو دارد باید رئیس هیات مدیره اش تنها با ۸۰ رای انتخاب شود و  میزان مشارکت اعضا در انتخابات پایین باشد.

اینها در حالی است که وضعیت فعالیت این انجمن به نسبت دیگر انجمن های هنرهای تجسمی وضعیت مطلوبی است و انتخاباتش سر موعد مقرر برگزار می شود و هیات مدیره اش حضوری فعال دارند.

مسعود زنده روح کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران درباره لزوم پویایی انجمن های هنرهای تجسمی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بخشی از انجمن های هنرهای تجسمی انجمن های فرهنگی و هنری هستند که باید به سمت انجمن های صنفی حرکت کنند تا در کنار خاستگاه فرهنگی شان یک نگاه صنفی هم در درونشان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تصورم این است که در همه انجمن های هنرهای تجسمی نیروهای پویایی وجود دارد که در جای خود درست حرکت می کنند ولی روش های حرکتی هر کدام متفاوت است.

وی درباره پویایی انجمن عکاسان ایران نیز با اشاره به گستردگی عکاسان در سطح کشور بیان کرد: شاید خیلی از انجمن ها بیشتر هنرمندان تهرانی را پوشش می دهند اما ما در انجمن خودمان ۵۷ درصد اعضایمان در شهرستان ها ساکن هستند و همین باعث می شود برای برپایی مجمع ها یا پیگیری برخی کارها گرفتاری هایی پیش بیاید.

وجود ۶ انجمن تخصصی عکاسی و ده ها کانون عکاسی در کشور

زنده روح کرمانی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه عکاسی ۶ انجمن تخصصی، شامل انجمن عکاسان دفاع مقدس، عکاسان مطبوعاتی، عکاسان تبلیغاتی، عکاسان سینما و عکاسان تئاتر فعال هستند، گفت: در هر استان یک کانون و گروه عکاسی فعال وجود دارد و ناگهان شما می بینید در سطح کشور ما با ۸۰ انجمن رو به رو هستیم که در زمینه عکاسی فعالیت می کنند.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این انجمن در برگزاری مجمع های عمومی و به حد نصاب نرسیدن آنها این است که اعضای شهرستانی نمی توانند خود را به تهران برسانند و یا بسیاری از عکاسان معمولا سفر هستند، توضیح داد: تا پیش از این طبق قوانین وزارت کشور فرد می توانست حق رای خود را واگذار کند ولی در حال حاضر این حق رای نمی تواند به این راحتی ها واگذار شود و اگر کسی می خواهد حق رایش را واگذار کند باید در مرکز ثبت اسناد رسمی آن را ثبت کند و این هم بر مشکلات ما افزوده است.

وی با اعلام این خبر که انجمن به وزارت کشور پیشنهاد برگزاری انتخابات اینترنتی را داده است و پیگیر آن است، گفت: البته این طرح در حال بررسی است چون گرچه به حق رای بیشتری می رسیم اما صحت و سقم نتیجه باید صد در صد تضمین شده باشد.

زنده روح کرمانی با اشاره به تعداد اعضای فعال انجمن گفت: ما ۱۱۲۰ عضو داریم که حدود ۳۲۰ نفر آنها فعال هستند.

هنوز برای برگزاری دوسالانه عکاسی با مرکز هنرهای تجسمی به توافق نرسیده ایم

وی با اشاره به اینکه این انجمن نهادی صنفی است، عنوان کرد: زمانی که این انجمن شکل گرفت قرار بود صنفی و رفاهی باشد و موارد حقوقی را برای عکاسان دنبال کند و آنها برای گرفتن مجوزها و... به انجمن مراجعه کنند اما الان حس می کنیم یک بخشی از کار ما ایجاد بسترهای فرهنگی و هنری است که باید برایش کارهایی صورت بدهیم.

در حالیکه برگزاری دوسالانه عکاسی از طرف دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به انجمن عکاسان ایران واگذار شده است رییس هیات مدیره این انجمن درباره این دوسالانه گفت: طبیعتا این دوسالانه باید بهمن یا دی ماه کلید بخورد. البته ما هنوز سر برگزاری این دوسالانه با دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به توافقات کلی نرسیده ایم. در دوره قبل مسایلی پیش آمد که برای برگزاری این دوره باید حل بشود.

وی در پایان درباره مسایل پیش آمده در برگزاری دوسالانه قبل گفت: آنچه مشخص است هم انجمن و هم دفتر هنرهای تجسمی دوست دارد همکاری مناسبی در برگزاری این دوسالانه صورت بگیرد اما گاهی زیرساخت های لازم برای آن مهیا نیست. باید اهداف برگزاری یک دوسالانه واضح و مشخص باشد. یک جایی ارشاد باید مشخصا به این نتیجه برسد که کاملا این دوسالانه ها را به انجمن ها واگذار کند و مالی و محتوایی همه چیز را دست آنها بسپارد و تنها از آنها حمایت کند. باید این دوسالانه ها از پوسته های دولتی دربیاید نه اینکه صرفا همکاری ما را بخواهند. 

کد خبر 3685935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha